1)Mod Tutorial
Kelebihan:
i) Boleh dilakukan secara individu ataupun berkumpulan
ii) Sesuai digunakan dalam kelas yang mengandungi jumlah murid yang ramai
iii) Ia juga sesuai untuk kelas yang gurunya terpaksa bertugas di luar dan diselia oleh guru ganti
iv) Pembelajaran menjadi lebih menarik
Kekurangan :
i) Guru perlu memeriksa terlebih dahulu perisian pendidikan tersebut
ii) Guru perlu menguasai kemahiran menggunakan alat-alat ICT kerana guru dianggap sebagai role model kepada murid
iii) Terdapat sesetengah murid yang sukar menerima atau mengikut pengajaran guru, guru terpaksa mengawal dua kumpulan yang berbeza kemampuan penguasaan.
Kelebihan:
i) Boleh dilakukan secara individu ataupun berkumpulan
ii) Sesuai digunakan dalam kelas yang mengandungi jumlah murid yang ramai
iii) Ia juga sesuai untuk kelas yang gurunya terpaksa bertugas di luar dan diselia oleh guru ganti
iv) Pembelajaran menjadi lebih menarik
Kekurangan :
i) Guru perlu memeriksa terlebih dahulu perisian pendidikan tersebut
ii) Guru perlu menguasai kemahiran menggunakan alat-alat ICT kerana guru dianggap sebagai role model kepada murid
iii) Terdapat sesetengah murid yang sukar menerima atau mengikut pengajaran guru, guru terpaksa mengawal dua kumpulan yang berbeza kemampuan penguasaan.
2) Mod Penerokaan
Kelebihan :
i) Murid mendapat peluang dan pengalaman sendiri mencari maklumat yang dikehendaki
ii) Murid juga dapat menentukan hala tuju dan kemajuan pembelajaran mereka
iii) Pembelajaran juga menjadi lebih menarik dan hebat
Kekurangan :
i) Guru perlu memantau aktiviti carian murid
ii) Sesetengah murid menyalahgunakan penggunaan ini kepada aktiviti negative
iii) Kemungkinan kesilapan membuka laman web mahupun blog yang salah
3 ) Mod Aplikasi
Kelebihan :
i) Murid boleh memberikan tumpuan kepada aktiviti pembelajaran yang praktikal
ii) Guru boleh mengemukakan masalah yang boleh mencabar minda murid
iii) Murid dapat meningkat kecekapan dan ketepatan hasil pembelajaran
Kekurangan :
i) Hanya murid yang menguasai kemahiran ini dapat mempraktikkannya
ii) Guru perlu prihatin terhadap kemampuan penerimaan seseorang murid
4) Mod Komunikasi
Kelebihan :
i) Boleh melaksana pembelajaran kolaboratif.
ii) Tingkat penglibatan murid dalam proses pembelajaran melalui “ peer group” yang bersifat global.
iii) Boleh melibat pakar di dalam dan luar negara dalam proses pembelajaran
Kekurangan :
i) Perlu mempunyai alat ICT yang sesuai untuk menggunakan teknik-teknik di atas
ii) Teknik-teknik di atas boleh dijalankan bergantung kepada pihak kedua.Maknanya,pihak kedua juga perlu mempunyai peralatan ICT.
salam..izinkan saya copy ya..terima kasih,,
ReplyDeletesalam...bole sy copy utk jd kn rujukan
ReplyDelete